„7 éves korom óta zenész-énekes, és tanár szerettem volna lenni… A mai napig is vannak olyan céljaim, amit még nem adtam föl, amik szintén a színházzal, tanítással, fejlesztéssel, tehetséggondozással kapcsolatosak, amiben a saját továbbképzésemmel másokon tudok segíteni/fejleszteni” – interjú Dónusz Katalinnal, az idén tíz esztendős Parlando Társulat vezetőjével
– 10 éves a Parlando. Ha visszatekintünk az időben, hogyan jött létre? Mi volt az origó? Hogyan, kikkel vágtak bele? Mi volt a cél?
Idén ünneplem a művészi pálya mellett a pedagógusi pályám 25. évfordulóját. Ezen évek alatt több zenés darab létrejötténél voltam szereplő, zenei rendező és magánének tanár. Vágytam arra, hogy Vácon létrehozzunk a tanítványaimmal és hasonló gondolkodású társaimmal egyetemben egy olyan színházi társulatot valamint egy musical stúdiót, ahol a jó zenei-énekesi, színészi, táncos adottságú tanítványok fejleszthetik tovább magukat, művészi pályára készülhetnek fel olyan oktatók segítségével, akik saját maguk is aktívan részt vesznek a színházi és zenei életben.
– Mennyi idő volt, mire a gondolat testet öltött?
Több év telt el, mire ez a vágy realizálódott. A zeneiskolai tanítványaim A padlás előadási után pedig letisztázódott bennem, amikor a kisebbik fiammal voltam várandós.
– Hogyan, mi alapján verbuválódott össze a társulat? A szervező munka oroszlánrészét Ön vállalta magára?
A társulat a musical stúdió működésével együtt fejlődött. Célunk, hogy közelebb hozzuk a színház varázslatos világát mindenki számára. Ennek bizonyítéka, hogy társulatunk 2013-ban a Csillagmese musicalt adtuk elő, majd 2014-ben Dés-Nemes: Valahol Európában című musicalt, amivel a Parlando Színház társulata a Scherzo Amatőr Musical Színpadok Országos Fesztiválján Békéscsabán I. helyezést és Soós Máté Bátor a legjobb mellékszereplő díját vehette át. Ezt követően A Dzsungel könyve, Képzelt riport, Légy jó mindhalálig és A padlás című musicaleket mutatta be társulatunk. A XXII. Scherzo-n Békéscsabán a szakmai zsűri aranyminősítése és 2. díja mellett számos elismerésben részesült: Kovács Róbertnek a legjobb rendezés díját, Mogyorósi Marcellnek a legjobb gyerekszereplő díját, Ármos Zoltánnak a legjobb férfiénekes díját, valamint a Commedia dell’arte díjat: Inotay családnak ítélte oda. Emellett számos díjban és elismerésben részesültek színész-énekeseink 2014 és 2019 között, mind a Scherzo-n, mind országos versenyeken. 2018-ban csapatunk kiemelkedő munkájának elismeréseként Vác Város Művészeti Díját vehette át a Magyar Kultúra Napján. 2019-2020-ban társulatunk repertoárján a Valahol Európában és a felújított Képzelt riport szerepeltek. A Covid időszak alatt online oktattuk tanítványainkat. 2021-2022-es évadban felújítottuk a Dzsungel könyvét, és 10 éves jubileumi gála műsort adtunk nagy sikerrel. A szervezés oroszlán része a társulat segítsége mellett, az adminisztráció feladatának teljes része a vállamon nyugszik. Ezeknek a feladatoknak az ellátása a művészeti feladataim ellátása mellett kétgyermekes édesanyaként addig sem volt könnyű, míg szüleim tudtak segíteni. Most viszont a Parlando Színház Kulturális Egyesület tagjai próbálnak a díszletezés, a kellékezés, a jelmezes próbákon, a színházi előadások körül tevékenyen részt venni.
– Kicsit mutassuk be a Parlandot. Mire utal a névválasztás? Nagyjából hány főből áll a társulat? Változott az ars poetica az elmúlt esztendő alatt?
A Parlando név jelentése latin eredetű, utal a zenei és prózai jellegre, vagyis jelentése: beszélve, oly módja az éneklésnek, amely a beszédhez áll közel. Ezzel szerettük volna egyben kifejezni a mottónkat célunkat is, hogy minőségi zenés színház létrehozása a cél.
A társulatunk létszáma 40-50 fő között mozog. A Covid időszaka alatt sem adtuk fel, mert online folytattuk a művészi munkát.
– Ha egy diák szeretne bekerülni a Parlando társulatába, hogyan van erre lehetősége?
Először felvételi meghallgatáson vesznek azok, akik később bekerülnek a társulatba. A felvételi meghallgatás után egy év alapozó képzésen vesznek részt a tanítványaink a Parlando Musical Stúdióba. Amikor már az oktatók közösen: Kovács Róbert-színész/színészmesterség tanár, Bakó Gábor-táncművész és -tanár, Dónusz Katalin-énekművész,-tanár, Steidl Anita-táncművész,-tanár úgy látják, hogy a közelgő bemutatóra szánt zenés színpadi műben részt vehetnek a jelöltek, először castingon vesznek részt, majd a próbafolyamatok időszaka alatt mindenki számára kiderül, hogy a szerepre/ karakterre alkalmassá válik a tanítvány, vagy sem.
– Fontos a tehetséggondozás?
Maga az egyesület, a musical stúdió erre jött létre, hogy létrehozzunk egy tehetséggondozó pontot, ahol azok a fiatalok tudják énekesi, színészi, táncos adottságaikat/ készségeiket tovább fejleszteni, kamatoztatni, akik közel érzik magukhoz ezen művészi kifejező erőket.
– Mik voltak a főbb mérföldkövek az elmúlt 10 évben? Mi volt a legnagyobb elismerés az Ön számára?
Többször elismerték a pedagógiai munkásságomat, amit nagyon köszönök. A célom, mindig az volt, hogy a tanítványaimat a pályára való felkészítés mellett az életre, emberségre, tiszteletre, alázatra neveljem. Sajnos a huszonöt év alatt azt tapasztaltam, hogy az idő előre haladtával a pedagógus és művésztársaimmal együtt egyre nehezebb kihívások elé vagyunk állítva, amelynek a megoldásának a kulcsa nem egyedül a mi kezünkben van.
– Melyek azok a darabok, amelyekre a legbüszkébb?
Minden zenés darab közel áll hozzám, hiszen hónapokon/éveken át foglalkozom vele.
– Ha még tovább utazunk vissza az időben, Önnek mindig egyértelmű volt a zenei pálya? Nem is volt soha más alternatíva az életében? Honnan indult a zene iránti szeretete?
7 éves korom óta zenész-énekes, és tanár szerettem volna lenni. Bár voltak pici kitérők, amik szintén a művészettel, vagy éppen azzal kapcsolatosak voltak, de a szemem előtt mindig is ez volt, hogy zenés színházzal foglalkozhassak. A mai napig is vannak olyan céljaim, amit még nem adtam föl, amik szintén a színházzal, tanítással, fejlesztéssel, tehetséggondozással kapcsolatosak, amiben a saját továbbképzésemmel másokon tudok segíteni/fejleszteni.
– Mi áll közelebb a szívéhez, a komolyabb műfaj, vagy inkább az operett, musical?
Minden műfaj közel áll hozzám, hiszen gyeremekkorom óta minden műfajban részt vehettem aktív résztvevőként. A végzettségem szerint klasszikus énekművész, -tanár vagyok, aki nyitott minden műfajra.
– Fontos összegzés ez a 10 év? Milyen tervekkel tekintenek a jövő felé?
Fontos a 10 év, és ennek megünneplése, de amíg a közönségünket a múltba és a jelenbe kalauzoljuk, addig mi közben a Parlandoval már a jövőnkön dolgozunk fél másfél év távlatában.
– A Parlando egy cseperedő gyermek, akinek folyamatosan fogni kell a kezét, vagy egy felnövekvő ember, akit már jobban saját útjára lehet engedni? Mennyi munkát igényel az Ön részéről a társulati munka? Fél szavakból is értik egymást az emberek, vagy kell a folyamatos odafigyelés, ráhatás?
A Parlando-ban a zenés bemutatókkal és oktatási feladatokkal kapcsolatban sok feladat van, amikre a vezetőség felkéri a szakembereket, segítőket, ebben szereplőket: oktatás, rendezés, tánc, ének, próza, díszlet, kellék, jelmez, felvétel, promóció, média, és még sorolhatnám. Ez egy hatalmas összmunka, amit próbálok összefogni. Természetesen a szülők segítsége, támogatása nélkül nem megy. Ezért hála és köszönet nékik!
– Hogyan töltődik, inspirálódik a feladatok között?
A töltődés sok esetben ennyi feladat után/között életmentő, vagy éppen a kiégést előzi meg. A családdal való együttlét, a triatlon versenyeken való részvétel a fiaimmal, az aktív éneklés a zenész társaimmal, a kertészkedés, a háziállatokkal való törődés mindezek közé tartozik.
Érdemes ellátogatni 2022-ben a Parlando Társulat előadására Vácon…
A Váci Világi Vigalom programja itt olvasható: https://vaci-vilagi-vigalom.hu/programok/
Ha Te is szereted a Társulatot, üzenj nekik itt a hozzászólásban lentebb néhány kedves szót!